:format(jpeg))
Salgsfremmende butiksbelysning med en iøjnefaldende effekt
Belysning af butiksvinduer og butikkerButiksbelysning gør varerne i salgsområdet virkelig attraktive, f.eks. i bagerier, dagligvarebutikker, men også i modebutikker eller boghandlere. Lyset leder beskuerens blik og viser området visuelt fra sin bedste side. For at opnå dette skal butiksbelysningen have en høj CRI-værdi på mindst Ra 80 for at kunne gengive farvespektret i det kunstige lys perfekt.
Hvorfor du skal bruge lysdesign til butiksbelysning
Kompetent lysdesign anbefales altid til butiksbelysning. Det omfatter alle tekniske og stedsspecifikke funktioner for at invitere kunderne til at blive hængende og fremhæve varerne. Lysdesignerne ved også, hvordan man integrerer den nyeste belysningsteknologi perfekt i butiksmiljøet. Eksempler er højtydende LED-butiksbelysning med lav vedligeholdelse eller HCL-sensorer, der automatisk tilpasser lysstyrke og farvetemperatur til dagens forløb og dermed understøtter menneskers naturlige biorytme.
Hvad skal du tænke på med butiksbelysning?
:format(jpeg))
Grundbelysningen, som sikrer ensartet lysstyrke i hele butiksområdet, omfatter
- Loftslampe
- Indbygningsspot
- Pendellampe Colonial
:format(jpeg))
Accentbelysning bruges til præcist at belyse specifikke produktområder eller enkelte varer, for eksempel pølse- og ostedisken eller et udstillingsområde for den aktuelle bestseller i boghandlen. Dette aspekt af butiksbelysningen styrer den besøgendes opfattelse. Disse omfatter:
- Loftslampe
- Indbygningsspot
- Pendellampe Colonial
:format(jpeg))
Butiksvinduet er som regel det første kontaktpunkt med kunden og har en signaleffekt gennem et dynamisk spil af lys og skygge. Butiksbelysning kan også her lege med lysfarven: Kølige lysfarver >4.000 Kelvin formidler friskhed og dynamik, mens varme lysfarver op til 3.000 Kelvin har en hyggelig effekt og sætter scenen for særligt velsmagende kager og bagværk i f.eks. konditoriet.
:format(jpeg))
Hylde- og vitrinebelysning er en central del af moderne butiksbelysning og bidrager væsentligt til en effektiv produktpræsentation. Målrettet belysning kan udløse købsimpulser og forbedre kundeoplevelsen. Energibesparende LED-løsninger giver ikke kun høj lyskvalitet, men også lave driftsomkostninger og lang levetid.
:format(jpeg))
Kasse- og serviceområder er kontaktpunkter i salgslokalet og kræver målrettet, funktionel belysning. Optimeret belysning sikrer effektive arbejdsforhold og skaber tillid og orientering for kunderne. Moderne LED-løsninger kombinerer blændfrit lys med en tiltalende atmosfære og giver et professionelt indtryk helt frem til den sidste meter.
:format(jpeg))
Belysningen i omklædningsrummene påvirker kundernes følelse af velvære og dermed også deres købsbeslutninger. Ensartet, farveægte lys undgår uflatterende skygger og skaber en behagelig atmosfære, hvor kunderne nyder at opholde sig. Moderne LED-belysning gør det også muligt at vælge præcis den lysfarve, der passer til den respektive målgruppe.
:format(jpeg))
Butiksbelysning med skinnesystemer
Skinnesystemer giver fleksibilitet, da armaturerne kan placeres hvor som helst på en skinne. I forbindelse med skinnesystemer skelnes der generelt mellem lavspændingssystemer og højspændingssystemer. I højspændingssektoren skelnes der yderligere mellem 1-fase skinner og flerfase skinner, f.eks. 3-fase skinner.
Forskellen mellem enkelt- og flerfaset er, at med det enkeltfasede system kan lamperne kun tændes eller slukkes eller dæmpes sammen. Dette system er mere orienteret mod slutkunden. Der bruges spots, spotlights og skinner fra samme producent.
3-fasede systemer giver den fordel, at man kan skifte flere spotlights forskelligt og dermed skabe forskellige scenarier. Kompatibilitet kan findes på tværs af producenter, for eksempel med skinnesystemer fra Arcchio.
Tekniske aspekter af butiksbelysning
Farvegengivelsen angives i Ra, efterfulgt af den procentvise farvegengivelse i forhold til naturligt dagslys. 100 procent farvegengivelse opnås i øjeblikket kun med halogenlamper, men lyset fra LED-butiksbelysning af høj kvalitet fra Ra 80 ser allerede meget naturligt ud.
Værdier under Ra 80 bør ikke bruges i butiksbelysning for at undgå utiltalende, falske farver på varerne, hvilket er særligt relevant i f.eks. modebranchen for at undgå skuffelser hos kunderne.
En anden vigtig faktor for lysets kvalitet er farvetemperaturen eller lysfarven. Det har betydning for, hvordan varer og frem for alt fødevarer opfattes. I dette tilfælde er hvid ikke det samme som hvid.
Farvetemperaturen får lyset til at fremstå enten blåligt og dermed køligt eller rødligt og dermed varmere.
Især i supermarkeder vælges lysfarver specifikt til de forskellige fødevarer, for eksempel varmhvid til velsmagende kød og sprøde rundstykker. Spis med øjnene!
Lovkrav til butiksbelysning
Lovbestemmelser skal overholdes for butiksbelysning. Den grundlæggende lysstyrke i butikken skal være mindst 300 lux, og endda 500 lux i kasseområdet. Af hensyn til kundernes bekvemmelighed kan visse områder naturligvis overskride de lovmæssige standarder, f.eks. i boghandlere for at gøre det nemt for kunderne at bladre i litteraturen.
Bæredygtighed gennem LED-butiksbelysning
Med LED-butiksbelysning er der fokus på økologisk og økonomisk bæredygtighed:
- Store energibesparelser på grund af lave watt-tal
- Samtidig høj lysstyrke takket være forbedret lysudbytte på 100 lm/W
- Meget god farvegengivelse på mindst Ra 80 til Ra 90
- Bredt udvalg af tilgængelige lysfarver
- Lang levetid fra 50.000 driftstimer
- Ingen IR- og UV-stråling, der påvirker varernes kvalitet
Lysdesign fra Lampegiganten Professional støtter virksomheder på deres vej til at blive en mere energieffektiv og bæredygtig organisation ved at bruge klimavenlig belysning. Investeringen betaler sig for virksomhederne på flere måder: Offentlige programmer fremmer også effektiv indendørs og udendørs belysning med tilskud på op til 50 %.
Referenceprojekter for vellykket butiksbelysning
:format(jpeg))
Moderne butiksbelysning i et apotek
:format(jpeg))
Belysning til en 2-i-1-kombination af café og butik